Kuinka brändäät itsesi?
Tuotteiden yhteydessä puhutaan usein brändäämisestä – siitä, kuinka erilaisten keinojen avulla jostakin tuotteesta pyritään luomaan tietynlainen kuva. Esimerkiksi merkkilaukut on huolellisesti brändätty. Mietipä vaikka kuinka erilaisen kuvan luo laadukas nahkainen laukku, joka ei kuitenkaan ole mitään tunnettua merkkiä kuin merkkilaukku, jonka brändäämiseen on todella nähty vaivaa ja käytetty rahaa. Myös näiden laukkujen hinnoissa on todennäköisesti lähes tähtitieteellinen ero – mikä on suurelta osin juurikin brändäämisen ansiota. Aivan samalla tavalla voit luoda itsestäsi oikeanlaisella brändäämisellä tähden!
Ihmisistä puhuttaessa brändäämisen termi saattaa tuntua ensin omituiselta. Nykyisin kuitenkin puhutaan brändäämisestä myös ihmisten yhteydessä. Esiintyvälle taiteilijalle brändääminen on erityisen tärkeää – on tärkeää huolehtia siitä julkisuuskuvasta, jonka itsestäsi annat. Millaisin keinoin tähän brändäämiseen sitten voi pyrkiä? Lue vinkkimme seuraavasta kappaleesta.
Vinkkimme
Pukeutuminen on tärkeä osa brändäämistä. Mieti millaisen kuvan haluat itsestäsi antaa ja pukeudu sen mukaan. Onko tyylisi rento vai business like? Miten pukeutumisesi kuvastaa musiikkityyliäsi? Miten pukeutumisesi tuo persoonaasi esiin? Millaisia esiintymisvaatteita käytät? Entä miten pukeudut vapaa-ajalla?
Vaikka ulkonäkömme onkin pelkkä kuori, antaa se kuitenkin ihmisille meistä ensivaikutelman. Tämä ensivaikutelma on kovin tärkeä, minkä vuoksi omaan ulkoiseen olemukseen kannattaakin kiinnittää huomiota. Mieti, millaisen viestin ulkonäkösi antaa muille. Näytätkö huolitellulta vai väsyneeltä? Kaipaako tyylisi päivitystä? Onko kampauksesi kunnossa ja osaatko meikata siten, että meikki tuo parhaat piirteesi esiin? Osaatko pukeutua tilanteeseen sopivalla tavalla? Tarvittaessa kannattaa palkata ammattilainen auttamaan omaan tyyliisi liittyvien ongelmakohtien kanssa.
Lehdistö on monen julkisuudenhenkilön kauhistus, mutta siitä voi olla myös hyötyä – ainakin jos haluat brändätä itseäsi. Anna tarkoin mietittyjä haastatteluja tarkoin valituissa lehdissä. Pyri näiden haastatteluiden avulla luomaan itsestäsi haluamasi kaltainen kuva yleisön silmissä. Erilaiset laulukilpailut on sivuillamme mainittu jo aikaisemminkin tehokkaana keinona saada julkisuutta. Ne ovat kuitenkin myös oivallinen keino muokata omaa brändiä. Usein tällaisissa kilpailuissa kilpailijat saavat kokeneiden tutoreiden vinkkejä ja näistä vinkeistä kannattaakin ottaa kaikki mahdollinen irti. Voi olla hyvä idea palkata oma manageri, joka huolehtii suhteista lehdistöön sekä erilaisiin yhteistyötahoihin. Näin saat itse keskittyä siihen kaikista tärkeimpään – musiikintekemiseen.
Sosiaalinen media on tehokas keino brändätä itseäsi. Mieti tarkoin millaista sisältöä kanavillasi julkaiset. Onko esimerkiksi hyvä julkaista sellaisia postauksia, joissa esiinnyt epäedullisessa tilassa? Tiesitkö, että jopa monet työnantajat käyttävät sosiaalisen median kanavia työhaastatteluiden tukena? Tästä syystä myös yleisö varmasti tutkii sosiaalisen median kanavasi kiinnostuttuaan sinusta. Oma blogi on erityisen hyvä kanava kertoa itsestäsi juuri sellaista tarinaa kuin itse haluat. Myös esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat suosittuja kanavia, joita voit käyttää oman tarinasi kertomiseen sekä itsesi brändäämiseen.
Käyttäytyminen on tärkeä osa brändäämistä ja kertoo sinusta paljon. Aitous on tärkeää tässäkin asiassa – älä pyri olemaan jotakin muuta kuin olet, koska näytteleminen paistaa helposti läpi. Pyri korostamaan ja kehittämään omaa karismaasi, koska se on erityisen tärkeä ominaisuus pyrkiessäsi erottumaan kilpailijoistasi. Mieti mikä juuri sinussa on erityistä ja pyri korostamaan tätä puolta itsestäsi. Brändääminen on yllättävän haastavaa ja jos tuntuu siltä, ettei homma oikein ole sinulla hanskassa, voi olla hyvä ajatus palkata ammattilainen auttamaan sinua tässä haastavassa tehtävässä. Nykyisin tältäkin alalta löytyy jo rautaisia ammattilaisia, jotka voivat auttaa sinua oman itsesi brändäämisessä. Ammattilaisen antamat vinkit voivat olla kullanarvoisia – erityisesti jos et oikein tiedä mistä lähtisit liikkeelle tai jos tunnet muutoin olevasi umpikujassa.